Továbbiak

    Mi az elektronikus kereskedelem és melyek az előnyei, hátrányai?

    Az elektronikus kereskedelem, más néven e-üzlet, vagy elektronikus kereskedelem, egyszerűen szolgáltatások, vagy áruk eladása és vásárlása az interneten keresztül. Ez magában foglalja az adatok és a pénzeszközök két, vagy több fél közötti elektronikus továbbítását is. Egyszerűen, közérthetően fogalmazva, ez az online vásárlás.

    Az elektronikus kereskedelem az 1960-as években kezdődött, amikor a különböző szervezetek az elektronikus adatcsere (EDI) eszközt alkalmazták üzleti dokumentumaik oda-vissza továbbítására. Az 1990-es években jelentek meg az első online vállalkozások, melyeknek mostanra szinte ugyan olyan fontos szerep jut, mint a fizikailag is elérhető üzleteknek.

    Az emberek számára annyira kényelmes és egyszerű, hogy csak egy kattintással bármit megvásárolhat a nappaliból és ez csak tovább fejlődött az okostelefonok megjelenésével, hiszen segítségükkel bárhonnan és bármikor vásárolhatunk.

    Mostanra bármilyen terméket vagy szolgáltatást megtalálhat online, anélkül, hogy fizikailag elhagyná otthonát.

    Mi az elektronikus kereskedelmi webhely?

    Az elektronikus kereskedelem webhelyei olyan online portálok, amelyek megkönnyítik az áruk és szolgáltatások online tranzakcióit az információk és a pénzeszközök interneten keresztüli továbbításával. A korai időkben az elektronikus kereskedelem részben e-mailek és telefonhívások útján zajlottak, most azonban egyetlen weboldalon minden végrehajtható, ami egy tranzakcióhoz szükséges. A leggyakoribb típus a kiskereskedelem, de vannak még például aukciós webhelyek, vállalkozások közötti szolgáltatások, zenei portálok, tanácsadói webhelyek és sok hasonló. Ezeket a webhelyeket érdemes profi webfejlesztőkkel elkészíttetni, ha azt szeretnénk, hogy minden profin működjön.

    Mi a mobil kereskedelem?

    A mobil kereskedelem egyszerűen azt jelenti, hogy az áruk eladását és vételét az ügyfelek a mobiltelefonjuk segítségével végzik. Az okostelefonok megjelenésével mostanra arra a szintre jutottunk, hogy többet használjuk telefonunkat, mint a laptopot, vagy az asztali számítógépet az interneten való böngészésre. Az elmúlt években óriási mértékben nőtt a mobil eszközökön keresztül végrehajtott ügyletek száma, tehát a mobil kereskedelem előnyei jelentősek.

    Az elektronikus kereskedelem fontossága

    A mobil eszközök és laptopok használatának növekedésével napról napra több előnye van az elektronikus kereskedelemnek, például:

    • globális piaci hozzáférés
    • hatalmas választék a fogyasztók számára
    • kevesebb költség és alacsonyabb árképzés
    • összehasonlítási alapot biztosít
    • bőséges információt biztosít
    • célzott kommunikációt biztosít
    • gyorsabban megtalálható termékek
    • alkuképes ajánlatokat, kuponokat tesz lehetővé
    • csökkenti a kiadásokat
    • keresőmotor láthatósággal új vásárlókat szerez
    • folyamatos nyitva tartás
    • szűk piacok számára piacot teremt

    Az elektronikus kereskedelem hátrányai

    Mint mindennek, így az e-kereskedelemnek is megvannak a maga kockázatai, mint például:

    • lehetőség a csalásra
    • bizalmatlanság az online vásárlás iránt
    • a szolgáltatásokat vagy árukat nem lehet ellenőrizni, tesztelni
    • idősebb korosztályok elérése

    Hogyan lehet népszerűsíteni az e-kereskedelmi webhelyemet?

    Az e-kereskedelmi webhely egyik legfontosabb lépése, hogy az oldal teljesítménye és kivitele hibátlan legyen. Természetesen weboldalának felhasználóbarát felülettel kell rendelkezni, megjelenése legyen figyelemfelkeltő, ugyanakkor letisztult, igényes és modern. A felhasználónak tudnia kell bármit megtalálni az oldalon, legyen az ár, képek, méretek, stb. Az emberek szeretik látni, mit kapnak, ezért jó, ha van a termékekről fotó, esetleg rövid leírás, mert ezek mind arra késztetik a látogatókat, hogy vásároljanak. Ha lehetséges a komolyabb, fontosabb termékekről mellékeljen videókat is.

    A legtöbb vásárló nem szereti a szállítási díjat, ezért érdemes bizonyos összeghatár felett ingyenes szállítást biztosítani, vagy akár szállítási díj nélküli napokat tartani, ezzel is több vásárlót vonzhatunk az online üzletünkbe. Természetesen időközönként jó, ha csinálunk különböző akciókat termékekre, vagy hozzunk létre különleges ajánlatokat például ünnepek alkalmával. A csomag-ajánlatok is nagyon jó módszer a vásárlók ösztönzésére, de nagyon fontos, hogy ebben az esetben mindenképpen olcsóbban kell hozzájutniuk a termékekhez/szolgáltatásokhoz, mint ha külön vásárolná meg. Ezenfelül érdemes mindig megjeleníteni az aktuális raktáron lévő darabszámot termékek esetén.

    Ezenkívül a webhely betöltési idejének a lehető legrövidebbnek kell lennie, mert a lassú betöltési sebesség miatt akár vásárlókat is veszíthetünk. Sok teljesítményproblémát és gyakori leállást ellehet kerülni egy megfelelő tárhely segítségével, ebben legegyszerűbb webfejlesztő tanácsát kikérni.

    Hogyan követhetem nyomon az e-kereskedelmi webhelyem statisztikáit?

    A webhely követéséhez szüksége lesz egy olyan analitikai szoftverre, amit be tud építeni weboldalába. A legelterjedtebb ezek közül a Google Analytics. Ennek segítségével nyomon követhető például:

    • hányan látogatják weboldalát
    • mennyi időt töltenek a weboldalon
    • mennyire hűségesek (visszatérő látogatók) a látogatók
    • milyen internetes csatornákon keresztül jutnak a honlapjára
    • mely földrajzi helyről érkezik a legtöbb látogató
    • honlapjának mely oldalai és/vagy termékei a leglátogatottabbak
    • melyik oldalról hagyják el a legtöbben a honlapot (ezzel weboldala gyenge pontjait nézheti meg)
    • megtudhatja mely időszakban a leglátogatottabb az oldal
    • megtudhatja mennyire navigálnak könnyen az oldalon a látogatók
    • megtekintheti a demográfiai adatokat és a látogatók életkorát
    • megtekintheti, hogy milyen eszközökről látogatják az oldalt

    Ezeken felül még nagyon sok információt nyerhetünk ki weboldalunkról a segítségével, amik főleg abban tudnak segíteni, hogyan építsük fel a megfelelő marketing stratégiánkat.

    A Google Analytics használata mellett sok érvet fel lehet sorolni, ilyen például, hogy ingyenes, nagyon profi, minden weboldalon használható, a Google Ads hirdetési rendszerrel együtt használható és könnyen kezelhető, felhasználóbarát a felülete. Érdemes megjegyezni, hogy bonyolultabb funkciók használatához ajánlott egy webfejlesztő segítségét kérni.

    Mi határozza meg, hogy a boltom növekszik?

    Egy webshop növekedését az úgynevezett konverziós rátával mérjük. Először tisztáznunk kell mi is az a konverzió. Konverzió történik amikor egy felhasználó az elektronikus kereskedelmi webhely által küldött e-mail, vagy hirdetés hatására az abban kívánt tevékenységet hajtja végre. Ez lehet egy linkre való kattintás utáni vásárlás, regisztráció, vagy akár hírlevél feliratkozás.

    A konverziós ráta, nagyon egyszerűen fogalmazva, hogy egy adott idő alatt a honlapon megforduló látogatók összességéből hányan váltak vásárlóvá, majd ezt a számot százalékban adjuk meg. Ezt a százalékos arányt a legegyszerűbben úgy tudjuk növelni, hogy kiismerjük a vásárlóinkat és ehhez mérten alakítunk ki egy marketing stratégiát.

    Fontos a bizalom

    Mint minden területen itt is nagyon fontos, hogy a vásárlók azt érezzék, bízhatnak bennünk, ehhez meg kell ismernünk vásárlóinkat a már említett analízisek segítségével, de több módon is elérhetjük ezt, az egyik ilyen a GY.I.K. Erre azért van szükség, hogy a legtöbbször felmerülő kérdéseket azonnal megválaszoljuk. Természetesen ezen felül lehetnek egyéni kérdések, ezért is fontos, hogy az elérhetőségi adatok mindig legyenek naprakészek és feleljenek meg a valóságnak, értjük itt ez alatt azt, hogy például a megadott időintervallumban legyünk elérhetők telefonon, vagy néhány órán belül reagáljunk az e-mailekre.

    Lehetőség szerint álljon rendelkezésre több fizetési módszer, mint a bankkártyás fizetés, az utánvétes fizetés, vagy akár személyes átvétel esetén a helyszínen. Nagyon fontos, hogy a fizetési rendszer megfelelően legyen megtervezve, hiszen egy kis hiba is elég ilyenkor, hogy a vásárló visszalépjen a vásárlástól.

    Mindig biztosítsunk lehetőséget a visszaküldésre, az sem baj, ha ez több mint a törvény által előírt, az mindig csak megerősíti a vásárló bizalmát.

    Végül, de nem utolsó sorban tegyen közzé minél több véleményt és ajánlást. Az emberek szeretik elolvasni más ügyfelek tapasztalatait, mielőtt maguk is vásárolnának, sőt sok esetben ez bizonyul döntő tényezőnek. Nem baj, ha van 1-2 negatív vélemény is, hiszen a csak pozitív értékelés is néha gyanakvást kelthet, nem vagyunk egyformák, ezért a vélemények is eltérhetnek.

    Az internetnek köszönhetően az elektronikus kereskedelem számára a világ sokkal kisebb lett, ma már a világ bármely pontjára értékesíthetünk, anélkül, hogy kimozdulnánk, ez nagyon kényelmes, gyors és egyszerű.

    Kovács Zoltán
    Kovács Zoltán
    Több éves tapasztalattal rendelkezem weboldalak és webáruházak tervezésében és kivitelezésében. Szakmai pályafutásom során mindig is arra törekedtem, hogy ügyfeleim számára olyan megoldásokat nyújtsak, amelyek nemcsak esztétikusak, hanem valóban hozzájárulnak üzleti sikereikhez.

    Legújabb bejegyzések

    spot_img

    További bejegyzések